портал о современной архитектуре и дизайне | blog about contemporary architectural and design
Поиск
Самое читаемое
О нас

архитектура, дизайн интерьера и новости архитектуры - глазами архитектурного сообщества

Наш проект не коммерческий, и для чего мы его создали, точно не знаем. Вероятно, мы устали тратить время на поиски на просторах сети, поэтому мы решили собрать все в одном месте.

Поэтому читайте Нас, пишите Нам, регистрируйтесь и добавляйте статьи сами. Нам интересно всё, что связано с современной архитектурой и дизайном, дизайном интерьера, различными архитектурными формами и стилями. И тогда это станет интересно еще и Вам. А если Вы вдруг создали нечто интересное и гениальное, создали новое направление в дизайне интерьера, напишите нам и мы это опубликуем.

А о новостях и событиях в мире архитектуры и дизайна, выставках и конкурсах, а так же о разных акциях сообщайте немедленно!



архитектурадизайн интерьерадизайнархитектурные и дизайнерские конкурсы форум о архитектуре, дизайне и не только...
архитектура
alt

Building future memories...

Dubai is building its opera.

The emblematic city of the explosion of the 21st century must build itself a new planetary icon.

alt

But an opera is an opera:

An allusion to music, to rhythm... a reference to the rhythms of the past... an invitation to discovery... a mystery programmed.

We are here above the water, at the far end of the Creek. The visitor encounters an « inhabitant » who belongs to the spirit of the time, belongs to the time inscribed in the place. It acts as a witness, a guardian, a protector and, above all else, a vision across the city and its future.

Its scale is such that we can not confuse it with a vulgar hotel or an office building: it is proud, sure of its aura across the land.

It can not be decoded in a simplistic or univocal manner.

Its image changes with angles of view, with the lights, but it also belongs to the atmosphere, to the thickness of the air. It reveals the light. It impregnates its shadow in the water.

alt

It evokes.

The rhythms.

The intensities.

The depths.

It evokes.

The music, the ascents and the descents.

It speaks of the symbols of the place: here, we are as likely to encounter the bird (the falcon that is the emblem of the Emirates, that flies and migrates, searching for refuge in nature nearby);

as the water (changing reflections linked to the mirrors of the Creek);

as the waves of the sea so close;

as the waterfall, the mist or the cloud.

alt

We also encounter vegetation with its perforated patterns of light, the random succession and superposition of palm trees entangled with other essences as the levels progress;

as the music with its evocations of the curves of instruments, of the lines the score, of the keys of the clarinet or of the tuning note...

The signs superpose, become confused, link together to create other music, other rhythms impossible to imagine outside of these criss-crossed layers... It is a little like the clouds: each person can see what attracts them, what makes them question. The architect plays only the role of provocateur, claiming innocence.
Then, there is the light.

alt

The lights of the dawn and the dusk. There are views into the light, reflections, the play of materials that capture, that imprint the colours of the sky on the skin of the building. Within the gleaming echos or fading away, the hours slip across the green of the trees, the colors often made vivid by the interiors and the lights of the life contained by the opera, multiple and varied lights linked to the ambiance of different places, of different hours-glowing, evidently, as soon as the night arrives.

Here is what guides an architect whose mission it is to provoke the unthinkable.

Here is what will be felt, like a spectacle to be discovered, like sensations to be searched out.

alt

Afterwards, what remains is not the least: the interior.

The interiors. The successive discoveries. The impacts of the light and the shadows through the geometry, which is the essence of grand Arab architecture.

There is, seen from the interior, the discovery of the skylines of Dubai, the Dubais.

There is the memory of creations in a place that will welcome prestigious guests who, here, will create works that will make a tour of the earth.

alt

There are encounters with music, with theatre, with the arts and their principal actors...

All this to link the imagination of Dubai to culture and its pleasures.

JN.


Description:

Status: Unbuilt

- Location: Dubai

- Dates: December 2005

- Gross Floor Area: 64 000 m2

- Program: 2500 places opera, a 750 places theatre , a school of music + a 250 places black box , a museum, retails and restaurants.

- Contract Type: Contest

- Client: Dubaп International Properties - DIP

- Budget: 600 millions $

- Engineers: Ove Arup ( Paul Nuttal) UK

Architectural Team

- Project Manager: Eric Stephany

- Architects: Hakan Adolgan, Jean Angelini, Frйderic Boilevin, George Batzios, Sony Devabhaktuni, Pedro Dinis Rodrigues, Athina Faraut, Matthieu Grady, Mizuho Kishi, Daniel Klos, Toshihiro Kubota, Marie Maillard, Stefan Matthys, Zou Qiang, Manal Rachdi, Patrick Reuter, Gemma Serra, Michaela Stoyanova, Jean-francois Winniger, Gaston Tolila, Naori Yamazoe, Nobuo Yoshida

- Consultants:

Scenography: Jacques Le Marquet, Ducks (Michel Cova) - France, Acoustique: Toyota - Japon

Environment / Thermal: Transsolar (M. Schuller) Allemagne

- Graphic designers: Rafaelle Ishkinazi, Eugйnie Robert, Natalie Saccu de Franchi

- Light: Odile Soudant

- Landscape: Emma Blanc, Grйgoire Defrance

- Synthesized images: Jean Angelini, George Batzios, Marie Maillard, Manal Rachdi, Jean-francois Winniger

- Model: Jean-Marc Kurczewski


...................................
источник | source



.................................

теги: ---
перепечатка только частичная, со ссылкой на сайт [ архитектоника ]

Вставить в блог
Написал: at
16 марта 2006 11:04
хотел перевести эту статью, но.....настолько эмоционален оригинальный текст, что никакой перевод не сраниться с ним. Поэтому наслаждайтесь красивым английским smile
а кто не знает его - тому могу на форуме в кратце пересказать.

О проекте.
Увидел его, к своему стыду, впервые, хотя он 2005 года. И он меня достаточно сильно поразил, не знаю чем, но очень сильно впечатлило. Хоть я раньше и не был поклоником Jean Nouvel, но теперь, я наверное пересмотрю свое мнение.
Написал: зодчий
3 мая 2007 02:05
монументальность!!
Написал: brat
1 августа 2007 00:27
да дейстаительно красиво, подача классная wink
Добавление комментария
Нам кажется, Вам пора зарегистрироваться:)

Ваше Имя:
Ваш E-Mail:
 

Код:
Включите эту картинку для отображения кода безопасности
обновить код
Введите код:

 
Наш опрос

что важно для архитектурного конкурса
интересная, но абстрактная тема
тема должна быть "реальным проектом"
известное жюри
быстрые сроки проведения (месяц)
растянутые сроки (больше месяца)
легкие требования к подаче материала
жесткие требования и большой объем подачи
наличие вступительного взноса
либо его отсутствие
главное - это хороший приз
незнаю, напишу своё мнение на форуме

Последние темы с форума
Нас посчитали
 
 
 
 
 

© 2006-2011 [ архитектоника ] архитектура и дизайн | Design by: [ studio.архитектоника ]